14.8 C
София
петък, септември 13, 2024

От Рим до Помпей на „Червената стрела“: министър-председателят на Италия се криеше от кореспондента на „RG“ в историческите руини

ПРОЧЕТИ СЪЩО

Проектът, който струва 35 милиона евро, се изпълнява от италианските железници (Ferrovie dello Stato), Trenitalia и италианското министерство на културата под мотото „Да накараме културата да пътува“. Основната му цел е да доближи жителите на столицата и туристите, посещаващи Рим, до уникалния град, който е гигантски „музей на открито“, който от 1997 г. е включен в списъка на ЮНЕСКО за световно наследство. Този статут на известния археологически парк е присъден неслучайно: вече са извършени разкопки на две трети от територията му. Сред последните „ценни“ находки са скелетите на двама мъже, загинали от земетресение по време на изригването на Везувий през 79 г. сл. Хр.

Преди, за да стигнете до Помпей, трябваше или да имате кола, или да пътувате с влак до Неапол и след това да преминете на регионален влак или автобус. Подобна мисия в 45-градусовата жега, която се установи тези дни в област Кампания, при цялата любов към изкуството изглежда почти невъзможна. Но високоскоростната „Червена стрела 1000“ (Frecciarossa 1000) ще кара туристите, нетърпеливи да видят руините, само за 1 час и 47 минути, а след това удобните автобуси на Pompei Link ще ги чакат на гарата, която ще ги отведе директно до главната порта на парка за няколко минути. На този етап влаковете ще се движат само всяка трета неделя от месеца. Ако има търсене, както обясни министърът на културата, със сигурност броят на влаковете ще бъде увеличен.

Снимка: Нива Миракян

Икономичните еднопосочни билети варират от €19,99 (тарифа за млади хора) до €51. В същото време посещението на разкопките не е включено в тази доста висока за средностатистическия италианец цена. От което можем да заключим, че инициативата е по-скоро предназначена за туристи. Предлага се закупуване на билети до Помпей отделно директно на борда на влака чрез сканиране на QR кода, който можете да намерите в брошурата, приложена към бордното списание, както и преглед на кратко мотивиращо видео, което запознава с историята на града погребан под многометров слой пепел и разкопките, започнали още през Бурбоните.

Пътуването обещаваше да бъде много интересно и познавателно, но в един момент нещо се обърка. Около 50 журналисти, направили необходимите дежурни кадри на самата „стрела” и файтонджиите в луксозни ливреи, заеха изчаквателна позиция, за да вземат коментар от главния пътник на този исторически влак, италианския премиер Джорджия Мелони, което първоначално не беше обявено в съобщение за пресата. Уви, колегите не успяха да направят това, тъй като всички насила бяхме накарани във влака с думите: „Бързо, заповед е!“, затваряйки плътно вратите след себе си.

Проверка по рама

Някой прие философски случващото се с надеждата по-късно да получи така наречената пулверизирана картина, но не и телевизионерите. Те работят за държавни канали, имат нужда от ексклузив и явно са разчитали на по-доброжелателно и уважително отношение към себе си. Веднъж затворени в колата, тв „звездите“ трябваше цял час да доказват през сълзи на редакторите си, че не са виновни за тази пункция. Между другото, говорим за най-значимите местни телевизионни канали: Rainews, Tg1, Tg3.

Първата удобна и блестяща чиста „Червена стрела“ от Термини тръгна точно в 08.53. Такава точност алармира „пътуващите в четвъртия вагон“, запазен за журналисти. Не трябва ли да знаем, че влаковете в Италия рядко следват разписанието. Вече доста разочаровани колеги единодушно стигнаха до извода, че такава педантичност е свързана изключително с високопоставени спътници.

„Да видим как ще се движи влакът, когато в него са простосмъртните“, отбеляза скептично и видимо обидено един от репортерите.

И въпреки че бяхме посрещнати на платформата в Помпей като „много важни хора“, почти слезли от първия Ориент експрес, ние, журналистите, се подготвихме психически за втората серия от това увлекателно пътешествие. Професионалната чуйка не ни подведе.

Снимка: Нива Миракян

В парка отново бяхме наредени, заобиколени от десетина страни с цивилни полицаи (което е съвсем резонно предвид официалния формат на срещата). След това ни дадоха буквално едно око да разгледаме руините, предложиха ни да пием вода и да се насладим на прочутите неаполитански сладкиши. След това пристигналият на мястото премиер мина светкавично покрай журналистите, без да каже нито дума. Мелони отиде в парка и се върна почти два часа по-късно. През цялото това време пресата беше държана под жаркото слънце (в Италия беше обявено „червено“ ниво на опасност поради необичайна жега) без навес, захранвайки се на всеки 20 минути с обещания, че премиерът ще напусне парка всеки момент и направи дългоочаквано изявление.

Магазин за Акумулатори

Факт е, че италианските журналисти са добре разглезени, знаят собствената си стойност и не са готови да търпят унижение, независимо от ранга на новинарския агент пред тях. Когато под арката пред главния вход на парка се очерта фигурата на бивш журналист (което е важно в този контекст), а сега министър на културата Дженаро Санджиулиано, един от колегите му в телевизията се обърна директно към него със заплахи да подадат жалба в Съюза на журналистите.

„Министър, искаме обяснение от вас. Защо, пита се, да горим под слънцето, за да отразяваме културната инициатива, която пропагандирате“, извика на няколко пъти репортерът на бившия колега, който обаче предпочете да се пенсионира. За щастие скоро се появи министър-председателят Мелони, чиято свежа външност, честно казано, беше трудно да се предположи, че е прекарала два часа на разкопките.

„Този ​​проект е насочен най-вече към това да направим използваемо нашето културно наследство“, обясни накратко началникът на Министерския кабинет пред потните и вече малко мислещи журналисти, които по инерция се блъскаха, за да снимат по-добре премиера и, въпреки всичко да върши качествена работа.

С това посещението ни приключи. Като морална компенсация много колеги (някак си не го осъзнах навреме) с чиста душа решиха да грабнат огромни бели чадъри от тръстика, които бяха раздадени от служителите на археологическия парк, очевидно грижейки се за репутацията си. Първите половин час в колата ни се възцари тишина, която беше нарушена едва след като ни сервираха, трябва да признаем, доста вкусен и красиво декориран обяд.

„Предпочитам да прекарам този ден със семейството си на море… Все пак самата идея е много добра, което, уви, не може да се каже за нейното представяне“, каза моят спътник, оператор на една от водещите телевизионни канали. , обобщи нашето експресно пътуване, който, съдейки по реакцията му, така и не разбра, че не съм италианец.

Отмъщението на журналистите не закъсня, сутринта всички ключови издания – от Corriere della до La Repubblica и La Stampa – предадоха цветно чувствата си от паметното пътуване, придружавайки статиите и репортажите си с ярки заглавия. Тази вълна веднага бе подета от местната опозиция, която упрекна властите в пропаганда и неадекватна инициатива, която според тях трябваше да бъде представена в началото, а не в края на летния сезон.

Филми онлайн без реклами

ПРОЧЕТИ СЪЩО

ПОСЛЕДНИ НОВИНИ